Geld verdienen versus
 geld maken

Door Rianne

Als er één ding is dat mijn zelfstandigheid me geleerd heeft is dat er een GROOT verschil is tussen geld verdienen (salaris) en geld maken.

Inspirerend? Deel dit bericht!

Facebook
LinkedIn
Twitter
Google+

Nee nou niet meteen afhaken want ik heb het hier niet over snel-geld-verdienen. Of vage constructies waarmee je mensen veel geld uit hun zak klopt.

Ik bedoel het zelf verantwoordelijk zijn voor de financiën van jouw bedrijf en daarmee je eigen inkomsten. Waarmee ook meteen de ‘pffff ik heb even geen zin’ luxe komt te vervallen. Want zolang jij als money-maker niet beweegt gebeurt er niets. NIETS. Dus altijd streng zijn voor jezelf. Mezelf een schop onder mn kont geven wanneer nodig. En mega gedisciplineerd zijn in deadlines en het altijd blijven nemen van initiatieven.

Natuurlijk is het zo dat je in loondienst ook ‘geld maakt’ voor het bedrijf waar je werkt. (Als het goed is) Maar dit is mijn persoonlijke verhaal. Namelijk de omslag van salaris naar eigen broek ophouden. En wat dat naast financiële consequenties nog meer met mij heeft gedaan.

Als ik terugkijk naar mijn riante salaris-leven zie ik iemand die geen benul had hoe comfortabel en luxe ze het had. Een lease auto, 13e maand, vakantiegeld, pensioen en een kerstpakket.

Nergens mis ik het het…alleen dat kerstpakket aan het eind van het jaar. En dan niet eens om de inhoud. Maar om de waardering. Terwijl ik dat toen niet zag. Toen keek ik naar de inhoud en was ik de ragout, toastjes en likeur die ik nooit op zal drinken al aan het verdelen onder mijn familieleden.

Jouw vraag was wat het meeste indruk op me heeft gemaakt in mijn carrière. Het antwoord is dan denk ik; Het verschil van denken en doen. Namelijk de meer gematigde behoefte aan bijscholing/ontwikkeling (geen tijd, druk etc.) en het ‘gebrek’ aan echte waardering voor de riante voorwaarden tijdens mijn in-loondienst periode. Versus mijn dagelijkse ontwikkelingshonger en de capaciteit om zelf te zorgen voor fijne (financiële) omstandigheden in het hier en nu.

Het inzicht dat ik gewoon de cojones heb om het zelf te doen. En dat ik hierdoor veel meer leer, me veel meer ontwikkel. Ik doe nu dingen zoals dit: bloggen. Wat ik niet eens had overwogen destijds. Terwijl ik het zo ontzettend tof vind en er zo’n bak van energie van krijg. De vanzelfsprekendheid is weg en dat maakt het f*cking spannend. Je moet bij de les blijven, niet stilstaan maar blijven bewegen.

Nog even terugkomend op dat kerstpakket.

Ik heb zitten denken, kunnen we niet een pool van leuke kleine zelfstandigen maken die voor elkaar een tof kerstpakketje in elkaar flansen? Misschien kunnen we er businesswise een leuk model op los laten. Iedereen doet er ook een waardebon van zijn/haar eigen bedrijf in. Zoals bijvoorbeeld gratis workshop, gratis 3 uur advies etc. En dan koppelen van zelfstandigen die wellicht zakelijk iets voor elkaar zouden kunnen betekenen. Wat is een betere zakelijke kennismaking dan elkaar treffen met een kerstpakket voor de ander onder je arm. Warmer kan een acquisitie bijna niet zijn, toch?

Kijk hier had ik dus nooit over nagedacht als ik nog in loondienst was geweest 😉

Terwijl ik dit schrijf schieten er nog meer ideeën & businessplannen door mijn hoofd. En tegelijkertijd mijn vraag aan jou;

Heb jij een grote droom met jouw bedrijf? Met andere woorden is er nog een verre stip op de horizon die jij zakelijk wil bereiken? Dat kan met Soccerhostess zijn maar het kan natuurlijk ook met een ander, nog op te zetten, bedrijf zijn.

Happy thursday!

Rianne

Iedere donderdagochtend plaatsen Ellen Jansen (Soccerhostess.com) & Rianne Toussaint (AllSaint.nl) om de beurt een blog op LinkedIn. Waarin zij elkaar openhartig en met een vleugje humor vertellen over hun zakelijke beslommeringen, hun twijfels, bizarre ontwikkelingen, levensvragen of gewoon anekdotes die te leuk zijn om niet te delen. Op mijn blogpage zal ik mijn bijdrages plaatsen.

Input, vragen, opmerkingen of adviezen van jullie worden door de dames enorm gewaardeerd. Dus laat wat achter in de comments!

Ik ben er voor ondernemers met lef die stevig willen sparren over ondernemersvraagstukken gericht op marketing & innovatie. Doelen helder krijgen, veranderingen realiseren en resultaten halen, zonder duimdikke rapporten. Maar met een uitstekend trackrecord op het gebied van ondernemen, marketing & innovatie. Dat is wie ik ben. Wie ben jij?