Wat is jouw partystory?

Door Rianne

Stel je voor; je staat op een feestje en komt toevallig in gesprek met iemand die enthousiast vertelt over zijn nieuwe geluidsinstallatie met subwoofers, draadloze connectie, hoge resolutie en de hele rambam.

Inspirerend? Deel dit bericht!

Facebook
LinkedIn
Twitter
Google+

Tja gek genoeg vertellen mannen mij vaak dit soort technische details en ik heb geleerd dan vooral geen vragen te stellen maar af en toe begrijpend te knikken.

Maar belangrijker, deze man vertelt over de fantastische service van het bedrijf want snelle levering en ze kwamen de boel bij hem thuis installeren. Toen ze weggingen kreeg hij kreeg er ook nog een gratis kabeltje waarmee hij……..sorry hier lette ik even niet op. Maar goed hij kreeg dus ook nog een kado’tje.

En als klap op de vuurpijl werd hij twee dagen nadat alles keurig afgeleverd en geïnstalleerd was ook nog gebeld met de vraag of alles nog in orde was en of hij hulp nodig had bij het afstellen van het juiste geluid en radiofrequenties.

3 dingen die mij tijdens dit verhaal opvallen zijn;

Ik heb totaal geen verstand van geluidsinstallaties maar word toch enthousiast door zijn verhaal. Heb ik thuis eigenlijk wel een beetje ‘dik’ geluid?
Er wordt niet gepraat over de prijzen.
Ik ben door dit verhaal niet zozeer geïnteresseerd in welk merk geluidsinstallatie hij heeft aangeschaft maar wèl bij welke (web)winkel hij zijn aankoop heeft gedaan.
Diezelfde winkel heb ik die week misschien al meerder keren ‘gezien’; met een advertentie in een blad, via radio- en tv reclame, als banner op mijn digitale scherm etc. Maar dat is helemaal niet blijven hangen, het verhaal van die man op het feestje wel.

Lieve ondernemer, die man op dat feestje dat zijn jouw medewerkers. Niet alleen de medewerkers die aangenomen zijn om verhalen te vertellen zoals de afdeling communicatie, marketing en sales. Al jouw medewerkers zijn jouw merkambassadeurs. En dat feestje is een heel groot wereldwijd evenement geworden; social media.

Nou was ik een poosje gelden op bezoek bij een groot vooraanstaand bedrijf in een prachtig pand in een prachtige straat aan het water, you get the picture.

In gesprek met de directie komt ook nieuwe media aan de orde en dat ging als volgt: ‘De afdeling communicatie doet iets met twitter geloof ik. Maar we horen dat het aantal twitteraars afneemt en dat jongeren facebook links laten liggen, dat is een teken aan de wand. Wij focussen ons op de ontwikkelingen in de markt en geloven niet in roeptoeteren’

Uiteraard had ik voor vertrek mijn huiswerk gedaan en gezien dat de afdeling communicatie inderdaad namens de organisatie twittert. En met twitteren bedoel ik in dit geval een keer in de week een whitepaper met vooral vaktechnische info eruit gooien.

Ondanks dat het enorm belangrijk is goed te kijken waar je doelgroep zich bevindt gaat het hier even niet om welk kanaal je inzet maar om het omarmen van social media. Cause it’s here to stay. In welke vorm dan ook.

Als je nu, via de huidige social media kanalen, geen interactie hebt met je klanten hoe ga je dat dan optuigen zodra social media het volgende station alweer heeft bereikt? Volgende station als in; opkomst van nieuwe/andere kanalen om je klanten te woord te staan en te bedienen zoals whatsapp, snappchat, periscope etc.

Geef je medewerkers richtlijnen en vertrouwen en laat hen die man (of vrouw uiteraard) op dat feestje zijn.

Je hoeft niet altijd de goedkoopste te zijn, zorg dat het verhaal van jouw bedrijf gedeeld wordt. Belangrijk is dat ook hierbij de knop om moet, geen verkoopgerichte input maar verhalen uit de organisatie, een kijkje achter de schermen, reageren, vragen stellen en daar (heel belangrijk) iets mee doen. Vaak leidt dit automatisch al tot verbetering van je eigen service.

Interactie en reageren op (potentiële) klanten. Leg je oor te luister bij de kostbare informatie die wordt opgedaan ten aanzien van ontwikkelingen, klantbehoeftes etc.

Met behulp van jouw medewerkers en hun verhalen wordt jouw bedrijf of merk de expert, het gunbedrijf of de meest logische keuze.

En dat is met geen advertentie te koop!

Met haar bedrijf AllSaint is Rianne Toussaint strategisch sparringpartner, voor dynamische bedrijven, op het gebied van Business Development, Marketing en Social Media.

Ik ben er voor ondernemers met lef die stevig willen sparren over ondernemersvraagstukken gericht op marketing & innovatie. Doelen helder krijgen, veranderingen realiseren en resultaten halen, zonder duimdikke rapporten. Maar met een uitstekend trackrecord op het gebied van ondernemen, marketing & innovatie. Dat is wie ik ben. Wie ben jij?