Tevreden klant? Gemiste
Kans!

Door Rianne

Stel je voor je auto heeft een onderhoudsbeurt nodig. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je een auto hebt en dat je met je auto wel eens zo’n fijn tripje naar je garage maakt. Na veel uitstellen, want niemand gaat voor zn plezier naar de garage, pak je dan eindelijk je telefoon.

Inspirerend? Deel dit bericht!

Facebook
LinkedIn
Twitter
Google+

Je belt garage 1, schuift hier daar wat in je agenda en maakt een afspraak. Je brengt je auto op de afgesproken datum naar de garage. Vervolgens is er wat gesteggel over vervangend vervoer maar je krijgt uiteindelijk keurig een vervangende auto mee. Geen auto waar je enthousiast van wordt maar goed, je hebt vervangend vervoer en daar gaat het om toch? Eind van de dag word je keurig gebeld door de receptioniste dat je auto weer voor je klaarstaat. In de garage krijg je een snelle technische uitleg van wat er aan gesleuteld is en off you go.

Prima toch? Weer een tevreden klant.

Of
Je belt garage 2 voor een afspraak en deze biedt aan je auto op te halen en weer thuis te brengen zodra deze klaar is. Als dit voor jou geen optie is qua afspraken geeft de garage direct aan dat vervangend vervoer ook kan en welke auto je meekrijgt. En dat is een prima auto, sterker nog na een dag in deze auto gereden te hebben ga je toch eens nadenken of die van jou niet eens vervangen moet worden. Eind van de dag word je gebeld dat je auto weer klaarstaat. In de garage neemt de monteur de tijd uit te leggen wat hij gedaan heeft. Je loopt naar buiten en ziet dat je auto gewassen is en eenmaal in de je auto vind je een zakje autodrop van de zaak.

Zo kan het dus ook!

Verschil
Het verschil tussen garage 1 en garage 2 zit em niet in wat er qua onderhoud aan jouw auto gedaan is. Het zit em in hoe er met jou als klant wordt omgegaan. Bij garage 1 zul je een tevreden klant zijn, bij garage 2 twee zul je een ambassadeur van die garage worden. Je bent geneigd een foto te maken van dat zakje drop, waar hebben we het over?, en deze als bewijs van unieke service te delen op social media.

Nee sterker nog dat doe je! Met de naam van de garage erbij, je neemt zelfs de moeite om even te zoeken of garage 2 ook op social media te vinden is zodat je deze kan mentionen.

Als mensen in jouw omgeving een goede garage zoeken weet jij wel welke je aan zal raden en bij het aankopen van je volgende auto twijfel je niet waar je die aan wil schaffen.
Want garages zoals garage 1 zijn er door heel Nederland te vinden, iedereen wil tevreden klanten. Garage 2 is uniek met garage 2 ga je een verbinding aan. Daar vertel je over, die gun je werk en die gun je jouw volgende aankoop. Garage 2 heeft klanten die hem, onbetaald!, zullen verkopen.

Sexy
Superpromotors of ambassadeurs zijn toch niet weggelegd voor een garagebedrijf maar alleen weggelegd voor sexy bedrijven zoals Apple, Red Bull en Tesla………Think again. Klanten worden net zo enthousiast van die extra’s die jij als garage, administratiekantoor of verzekeringsbedrijf geeft.

It’s all about loooooove.

Wie ben jij?
Wie ben jij als ondernemer, garage 1 of garage 2?

Vergis je niet, ambassadeurs krijg je niet zomaar. Op het moment dat ik een bedrijf aanraadt bij mijn vrienden en zij zijn achteraf niet blij met de service of het product dan heb ik wat uit te leggen. Wees dus consequent in je service en blijf verrassen met extraatjes. Dat zakje drop bijvoorbeeld kan de volgende keer een fijne autoparfum zijn of een ruitenkrabber. Of een gebbetje zoals een post-it boven de achteruitkijkspiegel met daarop; ‘Wij zijn zo blij met jou als onze klant, daarom een kado’tje in het dashbordkastje. Pas openmaken als je thuis bent, veilige reis!’

Durf
Jij kunt als directeur of eigenaar van je bedrijf wel superpromtors als klanten willen maar in hoeverre voelen jouw medewerkers de behoefte ambassadeurs voor ‘hun’ bedrijf te creëren?

Hoe denk jij dat zij over jouw bedrijf praten op een verjaardagsfeest of in de kroeg als jij er niet bij bent? Ambassadeurs als klanten krijg je pas als AL jouw mensen mede eigenaar zijn van ‘de klant als ambassadeur gedachte’.

Een voorbeeld; ik zat laatst bij mijn garage te wachten toen de receptioniste aan mij vroeg ‘Ik loop even naar de overkant voor een broodje wat zal ik voor u meenemen?’ Wow! Ik zou als ik deze dame in dienst had niet gaan zeuren over de 3 euro die mijn broodje heeft gekost maar haar koesteren.

Maar ik realiseer me ook dat zij dit alleen kan en durft te doen omdat haar ‘baas’ haar het vertrouwen geeft. En snapt dat dit de extraatjes zijn waarmee zijn bedrijf zich kan onderscheiden en klanten aan zich weet te verbinden. Klanten die vol enthousiasme vertellen over de unieke service. Want over de technische kennis van een garage twijfelt toch bijna niemand?

Om je te onderscheiden als ondernemer en ambassadeurs te creëren moet je lef hebben, je nek uit durven te steken.

Durf jij?
Ik ben er voor ondernemers met lef die stevig willen sparren over ondernemersvraagstukken gericht op marketing & innovatie. Doelen helder krijgen, veranderingen realiseren en resultaten halen, zonder duimdikke rapporten. Maar met een uitstekend trackrecord op het gebied van ondernemen, marketing & innovatie. Dat is wie ik ben. Wie ben jij?

Ik ben er voor ondernemers met lef die stevig willen sparren over ondernemersvraagstukken gericht op marketing & innovatie. Doelen helder krijgen, veranderingen realiseren en resultaten halen, zonder duimdikke rapporten. Maar met een uitstekend trackrecord op het gebied van ondernemen, marketing & innovatie. Dat is wie ik ben. Wie ben jij?