Passie gezwam

Door Rianne

Dit blog is ontstaan vanuit mijn vraag op mijn social media kanalen om een thema of onderwerp voor een blog. Ik heb een combinatie, en eigen intepretatie, gemaakt van input door:

ProBir projectinrichting; ‘Beleving & gevoel’

Caroline Hurkx van Fiero in de horeca; ‘ZZP’er en zijn/haar toekomstplan’

Inspirerend? Deel dit bericht!

Facebook
LinkedIn
Twitter
Google+

Al jaren loop je er tegenaan te hikken en dan is de grote dag aangebroken dat je besloten hebt; ik ga voor mezelf beginnen. Eureka! Je hebt de afgelopen jaren goed naar je omgeving geluisterd en als een mantra riep iedereen; volg gewoon je passie dan komt het met de rest wel goed.

Dat mantra is nu jouw mantra geworden en daarom ben je ervan overtuigd dat het redelijk simpel moet zijn. Want tja je gevoel volgen, gewoon doen wat je leuk vindt moet niet lastig zijn toch? En bovendien zullen klanten als een magneet naar je toe getrokken worden vanwege je aura van plezier, geluk en ‘ik doe wat ik leuk vind’. Tot zover de ZZP-sprookjes van Grimm.

Wat ik vooral geleerd heb is dat het er zakelijk gezien helemaal niet om gaat wat IK wil of waar IK blij van word maar om wat de markt en/of mijn doelgroep/klant wil.

En dat passie fantastisch is maar zakelijk alleen handig is als anderen daar ook mee geholpen zijn. Het gaat om het resultaat voor de klanten, niet dat ik zo passievol zit te genieten van mijn werk.

Ik ben het met de input van ProBir eens, beleving en emotie is belangrijk. Want plezier hebben in wat je doet is van levensbelang. Niemand zit te wachten op een depressieveling die hologig en inspiratieloos tegenover je zit. Maar een gezonde balans tussen plezier èn resultaatgerichtheid is voor een klant een stuk aantrekkelijker. En daar zit em trouwens volgens mij ook precies de succesfactor van ProBir, maar dat terzijde.

Ik ben voor mezelf begonnen omdat ik graag hard werk in een grote mate van vrijheid. En wat kan die vrijheid dan ineens overweldigend zijn. Want ik mag doen wat ik leuk vind. Man, man ik vind zoveel leuk.

Maar hup Rianne focussen en vooral trechteren! Ik weet waar ik goed in ben en, nog belangrijker, waar ik mijn klanten mee kan helpen. Ik ben een resultaatgerichte coach, een sparring partner voor ondernemers op het gebied van strategie en marketing. Ik geef helderheid en oplossingen. BAM!

Èn ik doe de marketing en communicatie voor een groot benefiet gala, beheer een interactief verhuurplatform (dat bijna een community aan het worden is) van villa op Ibiza, ben een verhalenverzamelaar, een vervend reiziger, een actieve hardloper…..

Kortom er is zo ontzettend veel dat ik leuk vind zowel zakelijk als privé.. En daar ligt mijn onfocus-monster op de loer.

In de loop der tijd zijn er bij mij best wel eens situaties ontstaan dat ik en mijn opdracht een kant op dobberden waar ik helemaal niet paste. En helemaal niet het resultaat kon leveren dat ik zou moeten leveren.

Bijvoorbeeld strategie opdrachten die voor ik het wist eigenlijk platte salesopdrachten waren geworden. Of als veredelde duwboot een directielid de door hem geformuleerde richting in proberen te loodsen maar niet bespreekbaar mogen maken dat die koers misschien niet bij hem of het bedrijf past. Zoveel voorbeelden, zoveel geleerd en zo vaak weer even naar mijn eigen regels gekeken en op de rem getrapt.

. Welke doelgroep zit te wachten op mijn zogenoemde ‘passie’, met andere woorden welke concrete problemen kan ik oplossen? Zit ik op een plek waar dit niet van toepassing is? Wegwezen!

. Een heldere omschrijving van WAT ik doe. Hoe ik dat doe is minder van belang. Mijn klant zit niet te wachten op ellenlange beschrijvingen van mijn oplossingstechniek of zienswijze. Dat hoeven ze niet tot in den treuren te weten want dat is nou net waar ze me voor ingehuurd hebben.

Carolien, terugkomend op jouw thema-voorzet; Hoe maak ik een toekomstplan voor mijn bedrijf? Hoe hou ik mijn focus? Helder weten wat je te bieden hebt, weten waar jouw doelgroep blij van wordt. En een ruk aan het stuur geven als je, door grote mate van enthousiasme in mijn geval, op een zijweg van je competenties terecht bent gekomen.

Kortom focus houden en geen vaag passie-gezwam. Wat doe je graag en goed, overgoten met een resultaatgerichtheids-saus!

Dus Carolien, oplossings- en pleziergericht als ik ben; zullen we samen gauw een stuk gaan hardlopen en hier eens over bijpraten? Ik help je graag met de aanzet van een plan!

NB. Ook voor ondernemers of andere ondernemende types maak ik graag tijd om eens langs te komen, I’m just a phonecall, tweet, mail or reply away.

Rianne Toussaint

Ik ben er voor ondernemers met lef die stevig willen sparren over ondernemersvraagstukken gericht op marketing & innovatie. Doelen helder krijgen, veranderingen realiseren en resultaten halen, zonder duimdikke rapporten. Maar met een uitstekend trackrecord op het gebied van ondernemen, marketing & innovatie. Dat is wie ik ben. Wie ben jij?