Ondernemerslessen van Roy Donders

Ondernemerslessen van Roy Donders

Ondernemerslessen van Roy Donders

Door Rianne

Mijn guilty pleasure is ‘Roy Donders stylist van het zuiden’. En hoewel ik niets van hem in de kast heb liggen of hangen, ben ik groot fan van deze man.

Inspirerend? Deel dit bericht!

Facebook
LinkedIn
Twitter
Google+

Mijn guilty pleasure is ‘Roy Donders stylist van het zuiden’. En hoewel ik niets van hem in de kast heb liggen of hangen, ben ik groot fan van deze man.

Natuurlijk heb ik me tijdens het eerste seizoen regelmatig afgevraagd waarom ik in godsnaam zo graag naar dit tv-programma kijk. Want eerlijk is eerlijk, ik behoor niet tot zijn doelgroep en ik spreek ook niet zijn taal (of nou ja dialect). Maar het zit em dus in dat aanpakken, dat doen, het afmaken waar je aan begint; het ondernemen. Mateloos respect heb ik voor de manier waarop hij dat doet.

Er zijn natuurlijk heel veel eigenschappen te bedenken waaraan een succesvol ondernemer moet voldoen. Welke ondernemers-eigenschappen zijn de drijvende kracht van Roy?

Verkoopkracht
Roy weet als geen ander zichzelf en zijn producten, op een volledig natuurlijke manier, van exposure te voorzien. Daarnaast is hij een natuurtalent als het gaat om omgaan met bezwaren van klanten. ‘Mijn huispakken zijn opgepimpte joggingpakken maar dan sjiek. Ge kunt er mee poetsen, de kinderen ophalen, naar de Jumbo of naar de stad, en ge ziet er altijd leuk uit

Kortom de ideale wereld op zn Roys, wie wil dat nou niet?

Gedrevenheid
In de eerste serie was het nog wel eens lastig om Roy uit bed te krijgen, dat lukte zijn moeder zelfs met een worstenbroodje nog niet. Nu staan de zaken er heel anders voor en staat Roy bijna 24 uur per dag ‘aan’. Constant kansen zien en deze (heel belangrijk!) tot uitvoer brengen, niet gehinderd door beren, tegenslagen of drempels.

Netwerken
Een van de grote krachten, vind ik, van Roy is dat hij altijd volledig zichzelf is. Hij zal zich niet ‘beter voordoen’. Sterker nog hij omarmt het gegeven dat hij uit een volksbuurt komt en daarmee omarmt hij zijn publiek. Hij spreekt de taal van deze doelgroep, kan met ze omgaan en weet deze door heel Nederland aan zich te verbinden. Sterker nog het zijn allemaal Roy Donders-ambassadeurs!

Initiatief en durf
Zijn helig geloof in zijn producten maakt dat hij bereid is risico’s te nemen; ‘deze collectie moet echt gaan verkopen want mijn hele vermogen zit erin’.

Roy is niet bang om zijn eigen geld te investeren of financiële risico’s te nemen die bij het ondernemerschap horen.

Neus voor zaken
Wow wat doet deze man niet? Hij heeft een neus voor kansen in de markt. Zonder dat dit onduidelijkheid of verlies van focus met zich meebrengt. Zo knap.

Van stylist en kapper naar huispakkenverkoper en ontwerper, en van zanger tot aan zijn eigen DondersShot (mierzoet drankje) Maar ook hier geldt weer; het is authentiek. Het is de stijl die hij mooi vind en het is, een drankje dat hij zelf ook lekker vindt. En daarmee zijn doelgroep hoogstwaarschijnlijk ook. Daar istie weer, de grote Roy-kracht; jezelf blijven.

Vasthoudendheid
Is het niet de fabriek die zijn kleding produceert en die niet kan leveren ivm financiële problemen, dan is het wel de stoffenproducent die zijn ontwerpen jat of een geslepen ‘buurvrouw’ die 3 huizen verderop een soortgelijke boetiek met kopie huispakken gaat verkopen. Hoeveel kun je hebben? Maar bij Roy is het; even met de hele familie uit je koekepan en incasseren maar daarna snel weer de schouders eronder en ALTIJD overtuigd blijven van je eigen product en route.

Delegeren
Roy is de echte ‘baas’ van zijn merk en organisatie maar hij heeft een fantastisch team van hele betrouwbare en loyale mensen om zich heen; zijn eigen familie. Hij vertrouwt hen volledig en laat hen, ieder op hun eigen gebied en kracht, hun bijdrage leveren aan het merk ‘Roy Donders’.

Transparantie
Soms val ik van de ene verbazing in de andere want werkelijk, bijna, alles wordt openlijk gedeeld. Waar koopt hij zijn spullen in? Waar laat hij zijn collectie maken? Wat kost een meter van ‘zijn’ stof? Wat kost zijn huispak? En voor hoeveel verkoopt de concurrent een kopie daarvan? (Voor de helft!)

Juist door deze openheid geloof je in hem en in zijn merk en alleen een koekwaus wil gezien worden in zo’n goedkope Roy Donders-kopie.

Verplicht kijken dus voor alle hoge heren en dames van dit land, want er valt nog heel veel te leren van Roy. Niet wegzappen vanwege ordinair of plat maar watch and learn, keigoed!

Rianne Toussaint, Ondernemerscoach & Business Development.

Ik ben er voor ondernemers met lef die stevig willen sparren over ondernemersvraagstukken gericht op marketing & innovatie. Doelen helder krijgen, veranderingen realiseren en resultaten halen, zonder duimdikke rapporten. Maar met een uitstekend trackrecord op het gebied van ondernemen, marketing & innovatie. Dat is wie ik ben. Wie ben jij?

Een reactie plaatsen