Of zoiets, nou ja een van termen waarvan ik mezelf ooit heb beloofd exact uit te zoeken wat dat inhoud èn hoe dat toe te passen. Net zoals: funnel, narratieve complexiteit, marketing automation, cross border e-commerce, leverage, touchpoints, above-the-line communicatie, allocatie, executie van marktbewerking, leadgeneratie, operational excellence, buyer persona’s… ben je al in slaap gevallen? Juist ja, say what?

En dan open ik mn laptop en zie het fimpje van Coolblue, die van de minimagazijnen. Als je deze gemiste hebt, echt even kijken;

https://www.youtube.com/watch?v=fja2ya91lzE

Briljant is al zijn simpelheid. Ik ben zo benieuwd hoe zoiets ontstaat. Ik stel me een gesprek voor tussen 2 Coolblue medewerkers: ‘tjonge jonge ik kan wel een postkantoor beginnen, deze week alleen al 3 pakketjes aangenomen voor de buren. Moet je een businessplan van maken man, gratis geld hahaha… Hé kunnen we daar niet iets mee voor tof Coolblue-filmpje? Lachen man!’

Waarop een van de Coolblue medewerkers met een enthousiaste grijns naar Pieter Zwart loopt en zegt: ‘Kunnen we in het kader van 1 april niet iets doen met de klanten als Coolblue magazijndirecteur in zijn/haar eigen schuur of garage?  Met andere woorden Coolblue is van iedereen? Ja goed plan!’

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat Pieter Zwart op dit soort spontane ideeën reageert met: ‘Eerst even een bila prikken om uitvoerig naar de synergie van de KPI’s te kijken voordat we dit optuigen.’

Ondernemen met je poten in de klei en de focus op de klant. Niet moeilijker maken dan het is en vooral… jezelf niet te serieus nemen.

Mijn favoriete zelf verzonnen marketingquote; ‘Gebruik je gezond verstand en blijf altijd bewegen, net als je klant.’