LinkedInverzoek
als drugdeal

Door Rianne

Het doet me denken aan van die films over maffiabazen en drugsdealers.

Inspirerend? Deel dit bericht!

Facebook
LinkedIn
Twitter
Google+

Ik weet het, er is al heel veel geschreven over onpersoonlijke LinkedInverzoeken, je kent ze wel die connectie verzoeken zonder enige tekst of uitleg.

En toch klim ik even in de toetsen omdat ik zo vaak dit soort onpersoonlijke verzoeken blijf ontvangen. En ik me steeds hardnekkiger afvraag wat daar het doel van is.

Nou heb ik de afwijking om nogal beeldend te denken dus ik neem je even mee in mijn, misschien maffe, gedachtengang als ik weer zo’n kaal LinkedInverzoek krijg.

Het doet me denken aan van die films over maffiabazen en drugsdealers. Stel je voor, zo’n scene waarin twee mensen, onafhankelijk van elkaar een bomvolle ruimte inlopen. Zonder te communiceren of echt oogcontact te maken lopen zij recht op elkaar af om dan zonder ook maar stil te staan elkaar wat in de hand duwen. Niemand die het merkt behalve zij twee. En ze weten exact wat ze doen. Jij het geld, ik het plezierpoeder of andersom. Zo’n razendsnelle transactie waarvan beide willen dat niemand het ziet en het vooral niet de bedoeling is een praatje met elkaar te maken of te chitchatten over wat je nu eigenlijk doet in het dagelijks leven.

En dan komt mijn brein op stoom: Hoe weten ze op wie ze af moeten lopen? Hoe weet je nou hoeveel geld je in je hand moet houden? En in welke hand? Want het is best knullig als de ander links langs je loopt en je hebt je biljet (3x dubbelgevouwen) in de rechterhand. En hoe check je in de gauwigheid of het volgens afspraak is wat je in je hand geduwd krijgt?

Natuurlijk is dat omdat deze twee mensen elkaar ‘kennen’ en omdat er vooraf afspraken zijn gemaakt. Die twee mensen weten van elkaar wat zij wensen of te bieden hebben. Vraag en aanbod zijn glashelder afgestemd.

Bij een Linkedin connectieverzoek zonder begeleidend schrijven klopt het ongeveer zoals beschreven in het eerste gedeelte; geen communicatie, maar elkaar in de gauwigheid wat ‘in de hand duwen’. In dit geval een digitaal visitekaartje. Alleen ontbreekt het tweede gedeelte; geen idee wie de ander is, waarom ik zijn/haar visitekaartje in mijn hand geduwd krijg of wat ik voor hem/haar kan doen of andersom.

Terug naar de scene: zie je me staan in die bomvolle ruimte met een visitekaartje in mijn hand…beetje appelig kijkend. Want wat moet ik nu met dat kaartje en waarom loopt die, voor mij volstrekt onbekende, meneer of  mevrouw nou door zonder iets te zeggen. Moet ik erachter aan rennen? Huh?! Nee van die scene knapt geen enkele film op.

Echt waar ik heb jaren mijn best gedaan door deze kille verzoeken heel vriendelijk te beantwoorden met: ‘Bedankt voor jouw LinkedIn verzoek, ik ben heel benieuwd naar de reden waarom je me uitnodigt….enz.’ En in veel gevallen kreeg ik geen antwoord terug of de mededeling dat ik een interessant netwerk heb of iets dergelijks. Enkele superleuke reacties hou ik even buiten beschouwing want die waren er ook!

Bij iedereen die de moeite nam om me te antwoorden klikte ik op accepteren. Maar in die jaren is er met geen van die anoniem gestarte connecties, die in alle eerlijkheid nog steeds een soort van anoniem zijn want geen interactie, een samenwerking of business ontstaan.

Wel uit Linkedinconnecties die me een verzoek stuurden met een heldere uitleg. Of die ik eerst tegen het lijf liep, met wie ik heb gesproken, gelachen, ideeën uitgewisseld en die de moeite namen me uit te leggen wat zij doen. Sterker nog, juist met me bespraken wat ik voor hén zou kunnen doen. En met wie je vervolgens ‘warm’ linkt.

Ik hoor je denken: ‘Rianne, pak gewoon dat visitekaartje aan, lekker belangrijk’. Maar de kans dat die, voor het eind van de dag, in de oud papier bak belandt is zeer groot. Bovendien ben ik geen verzamelaar van visitekaartjes of van een heel groot netwerk waarvan ik maar een klein deel echt ken. Wel van waardevolle relaties gebaseerd op kansen zien & creëren voor en met elkaar. En dat komt nu eenmaal vaker tot stand na een leuk kennismakingsgesprek dan na een anonieme visitekaartjes overdracht.

Dus lieve onpersoonlijke LinkedIn connectieverzoeker, ik zou het enorm waarderen als je de moeite neemt om uit te leggen waarom je me een verzoek stuurt. Dan neem ik de moeite om je te antwoorden en naar je profiel te kijken. Je weet nooit wat voor deal we zouden kunnen sluiten!

Ik ben er voor ondernemers met lef die stevig willen sparren over ondernemersvraagstukken gericht op marketing & innovatie. Doelen helder krijgen, veranderingen realiseren en resultaten halen, zonder duimdikke rapporten. Maar met een uitstekend trackrecord op het gebied van ondernemen, marketing & innovatie. Dat is wie ik ben. Wie ben jij?