Ik ben gestopt!

Door Rianne

Stel je voor; via een van je social media kanalen zoals LinkedIn, Twitter of Facebook krijg je een berichtje van een (on-) bekend contact om eens een kop koffie te doen. ‘Om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen’. Fijn om te merken dat je social media inspanningen vruchten afwerpen. Je doet je huiswerk, want op je vraag wat je precies zou kunnen betekenen heb je eigenlijk geen echt concreet antwoord gekregen. Met alle vindbare ins en outs van het bedrijf in je hoofd stap je in je auto naar de afspraak.

Inspirerend? Deel dit bericht!

Facebook
LinkedIn
Twitter
Google+

Herkenbaar? Zo gaat het verhaal in mijn geval verder.

So far so good…zou je denken maar dat is niet zo. Want in mijn geval gebeurt het volgende; Diep van binnen knaagt er iets in me. Waarom heb ik niet het lef gehad om nog een keer duidelijk te krijgen wat de ander van mij verwacht? Is er eigenlijk wel budget? En waarom rij ik voor de zoveelste keer naar de andere kant van Nederland terwijl zij een afspraak met mij wilden? Autorijden levert gezonde nadenk-sessies op. En in mijn gedachten ga ik terug naar al die ‘laten we eens een kop koffie doen-afspraken’ van het afgelopen jaar. Die hebben me eigenlijk bitter weinig opgeleverd. Want in alle gevallen wilden zij wat van mij, het liefst vrijblijvend en zonder enige inspanning van hun kant. Ik heb het afgelopen jaar een heel aantal bedrijven in alle uithoeken van Nederland kosteloos voorzien van advies en coaching op locatie.

Als ik dan nu kijk naar mijn huidige opdrachtgevers; dynamische ondernemers waarmee het heerlijk sparren is, en die mij alle vrijheid geven om innovaties en marketing veranderingen door te voeren. Deze opdrachten zijn niet ontstaan vanuit een vage koffie afspraak maar vanuit een heldere vraag of opdracht. Ik weet ook waarom het bij deze samenwerkingen direct zo concreet begon, omdat deze opdrachtgevers een helder doel hebben met hun bedrijf. En daarmee ook heel concreet weten voor welke opdracht zij mij in willen huren.

Ik ben er dan ook mee gestopt! Om mijn tijd en die van anderen te verdoen ga ik niet meer op vage ‘koffie-afspraken’. Hierbij het ik 3 gouden regels; 1. Weet ik vooraf of er sprake is van een opdracht en budget? 2. Wat is precies de vraag of opdracht? 3. Kan ik van toegevoegde waarde zijn, met andere woorden; kan ik het bedrijf resultaatgericht helpen?

Als ik een van de drie vragen met nee moet beantwoorden maak ik geen afspraak meer. En dat voelt heerlijk en eerlijk! Uiteraard kan het zijn dat ik daarmee sporadisch een afspraak misloop waarvan ik nieuwe inzichten had gekregen of waaruit op de lange termijn misschien een opdracht was voortgekomen . Maar het levert me zoveel tijd en energie op en die steek ik liever in opdrachtgevers met wie ik resultaten kan boeken. Word ik namelijk veel blijer van.

Twee jaar geleden heb ik besloten dat ik vanaf dat moment die tijd ging steken in het belangeloos helpen van een goed doel. En dat bevalt me uitstekend, gegarandeerd prachtige inzichten en echt het verschil kunnen maken. Beste keuze ooit!

Ik help ondernemers met lef op het gebied van marketing daarbij of als sparringpartner op het gebied van ondernemen. Heb je een concrete vraag op opdracht? Ik hoor het graag.

Rianne Toussaint

Ik ben er voor ondernemers met lef die stevig willen sparren over ondernemersvraagstukken gericht op marketing & innovatie. Doelen helder krijgen, veranderingen realiseren en resultaten halen, zonder duimdikke rapporten. Maar met een uitstekend trackrecord op het gebied van ondernemen, marketing & innovatie. Dat is wie ik ben. Wie ben jij?