(Fame) What you need
you have to borrow!

Door Rianne

Soms is er zo’n liedje waarbij vooral één zin uit de songtekst zich maar blijft herhalen in je hoofd. In mijn geval is dat David Bowie die op repeat in mijn oor fluistert; ‘(Fame) What you need you have to borrow’ (herinnert u zich deze nog…nog…nog)

Inspirerend? Deel dit bericht!

Facebook
LinkedIn
Twitter
Google+

In eerste instantie weet ik eigenlijk niet goed waarom ik dat liedje in mijn hoofd heb, ik ben niet een hele grote Bowie fan, en waarom juist die zin. Tot ik me realiseer dat een zeer gewaardeerde zakelijke relatie mij adviseerde een stukje te tikken over de Sharing Economie, thanks Léon!

Delen of kopen?
Tijden veranderen, in ieder geval wel bij mij thuis. Er is een enorme weerstand tegen verspilling ontstaan. En dan al die overvloed aan spullen die in de schuur of garage liggen. Tel dat bij elkaar op en je krijgt de meest simpele vorm van deeleconomie: ‘Zeg heb jij nog een partytent want mn zoon wil een feestje geven in de tuin’ of ‘ Jij hebt toch nog een goed luchtbed mag ik dat lenen want andere zoon gaat op kamp’. Het is leuk om iets te lenen en vaak nog leuker om iets uit te lenen en een bekende daar een groot plezier mee te doen.

Partijen zoals Uber, Snappcar en Airbnb zijn heel handig op die behoefte ingesprongen en doen bovenstaand op grote schaal. In principe zijn die platformen (disruptors) gewoon hele handige ondernemers die de deelbehoefte ondersteunen door middel van websites en/of apps.

Toen ik voor het eerst iets over de deeleconomie hoorde snapte ik em niet helemaal. Want in mijn tijd was delen (of lenen) nog zoiets als; je knikkerbaan uitlenen aan je buurjongetje en daar aan het eind van de week een snottigere kus voor krijgen als hij em terugbracht. Maar bij Uber, Snappcar of Airbnb moet je, vaak minder, maar wel gewoon afrekenen. Een meer zakelijke vorm van ‘delen’ dus.

Wen er maar aan
Naast de gevolgen van het rechtstreeks met elkaar delen in plaats van aanschaffen verandert de markt door de platformen die deze ‘deeltransacties’ faciliteren. Voor deze innovatieve deelbedrijven is de regelgeving, gezien hun totaal nieuwe karakter nog niet aanwezig of in ontwikkeling.

Niet alleen kussen deze disruptors de traditionele markt wakker, ze kunnen dit ook nog eens doen zonder enig vorm van keurslijf. En dat is natuurlijk niet helemaal fair maar wel een feit. Wen er maar aan; innoveren is consolideren. Zonder innovatie haken je klanten op den duur toch af.

Is there a rebel in you?
Kennelijk springen deze disruptors in op een behoefte die er leeft. Daar kun je gebruik van maken want zij maken de marktvraag loepzuiver inzichtelijk.

 Niet alleen in films maar ook binnen de maatschappij oefent de rebel een enorme aantrekkingskracht op zijn omgeving uit. Durf het ‘maar zo doen we het al jaren’ los te laten en het anders durven te gaan doen. Op die manier kan jouw bedrijf op zijn eigen manier en al op kleine schaal die rebel of disruptor zijn. Dat kan al met kleine stapjes. Want welke kansen biedt dit voor jou als bedrijf?

Kijk eens naar je huisvesting. Waarom niet slimmer omgaan met je kantoorruimte? Flexplekken in kantoren die gedeeld worden met andere bedrijven. Grotere bedrijven schijnen daarmee al 40% op hun huisvesting te besparen. Daar bovenop wordt er kennis gedeeld met andere bedrijven en wordt er onderling gebrainstormd waarbij ieder vanuit zijn eigen bedrijfsexpertise kennis inbrengt. Onbetaalbare kruisbestuiving.

En dan hebben we het nog niet over de besparing op reistijden en kosten daarvan.

Trouwens waarom allemaal een eigen leaseauto? Hoe vaak en effectief wordt deze gebruikt? Er zijn al bedrijven die werken met bedrijfsauto’s die collega’s met elkaar delen. Wow dit zal bij een aantal van jullie tegen het zere been zijn…sorry.

En wat te denken van het bankmodel dat crowdfunding heet. Wakey, wakey traditional banking! Dit levert niet alleen vaak gunstige en transparante financiële voorwaarden op maar in de slipstream ook nog eens een waanzinnig marketingplatform. Waar in sommige gevallen het beste PR-bureau nog niet aan kan tippen.

Een belangrijk gevolg van de deeleconomie is bewustwording en de afkeer tegen verspilling en vervuiling. Daar hebben een aantal bedrijven zoals G-star Raw en Adidas zelfs een businessmodel omheen gebouwd. Zij maken een deel van hun collectie van de plastic soep uit zee. Niet alleen goed je imago maar ook een hele doeltreffende bijdrage aan het milieu, zonder geitenwollensokken geur!

 Een ander gevolg is grote behoefte aan transparantie en betrokkenheid, dit las ik op nu.nl;

Maar inmiddels zijn er ook online platformen waarop directies kritische informatie, over de prestaties van hun bedrijf, met werknemers delen. Die kunnen daardoor hun werk beter uitvoeren. En er zijn werknemers die, buiten hun verantwoordelijkheden om, online kennis, vaardigheden en ook bezittingen beschikbaar stellen aan collega’s.

Zo is de ING Bank in staat geld te besparen op zijn marketinguitgaven, omdat werknemers het leuk vinden om buiten hun reguliere werkuren logo’s te creëren voor bepaalde communicatie-uitingen.

Kortom de muurtjes tussen werkgever en werknemer en die tussen bedrijf en consument zullen steeds meer verdwijnen. Ben jij daar, als bedrijf, klaar voor?

Sharing = caring, deel jij jouw verhaal met mij?
Ik ben ontzettend benieuwd naar jouw sharing en/of rebel verhalen durf je ze met mij te delen?

Ik ben er voor ondernemers met lef die stevig willen sparren over ondernemersvraagstukken gericht op marketing & innovatie. Doelen helder krijgen, veranderingen realiseren en resultaten halen, zonder duimdikke rapporten. Maar met een uitstekend trackrecord op het gebied van ondernemen, marketing & innovatie. Dat is wie ik ben. Wie ben jij?

Ik ben er voor ondernemers met lef die stevig willen sparren over ondernemersvraagstukken gericht op marketing & innovatie. Doelen helder krijgen, veranderingen realiseren en resultaten halen, zonder duimdikke rapporten. Maar met een uitstekend trackrecord op het gebied van ondernemen, marketing & innovatie. Dat is wie ik ben. Wie ben jij?